Luyện thi IELTS cho người mới bắt đầu, cam kết đầu ra - IELTS LangGo ×

Luyện tập IELTS reading 5-6.5: Starting Somewhere New

Nội dung [Hiện]

Vấn đề trong bài đọc hôm nay rất mới lạ đó là về vấn đề shock văn hóa khi bạn đến một nơi có một nền văn hóa khác hẳn so với nơi bạn đang sinh sống, thuộc chuỗi chủ đề 'starting somewhere new'.

Cùng xem sự thay đổi đó có ảnh hưởng như thế nào đến việc sinh hoạt, học tập, làm việc của chúng ta qua bài đọc Australian culture and culture shock để hiểu rõ hơn về văn hóa của nước Úc xinh đẹp và luyện tập được 2 dạng câu hỏi trong phần thi IELTS reading là Table Completion và True/ False/ Not Given.

Một số lưu ý quan trọng trước khi làm bài 

* Table completion:

- Hãy đọc kĩ hướng dẫn của đề bài để biết đây là dạng câu hỏi gì. Lưu ý xem được điền bao nhiêu từ vào chỗ trống.

- Để ý xem bảng có tiêu đề không, nếu có phải chú đến thông tin ở tiêu đề của bảng để tìm được chính xác những từ ngữ liên quan đến tiêu đề của bảng.

- Ở mỗi khoảng trống hãy đọc thông tin của cả câu đẻ biết được thông tin liên quan đến từ cần điền

- cân nhắc loại từ cần điền vào mỗi khoảng trống: danh từ, động từ, tính từ...

- Gạch chân các từ khóa của từng câu chứa khoảng trống.

- Kiểm tra xem đáp án đã phù hợp về mặt ngữ pháp chưa, đáp án có đúng với giới hạn số lượng từ mà đề bài yêu cầu không.

- Điều quan trọng nữa là kiểm tra lại chính tả của từ vừa điền. đừng để ra lỗi sai ngớ ngẩn.

* True/ False/ Not Given:

- Đọc kỹ đáp án được cho để hiểu ý của toàn bộ câu (không chỉ tìm keywords).

- Hãy gạch chân ở những từ như some hoặc always, all, only... trong câu trả lời để đối chiếu với bài đọc.

- Tìm câu trả lời tương ứng với thông tin trong bài.

- Thông thường câu trả lời thường được cho theo thứ tự đoạn văn được cho vì vậy hãy đọc thật kĩ các đoạn.

- Chú ý từng chi tiết trong câu hỏi để khong bị đề bài đánh lừa.

- Nếu có một từ khóa không thể tìm thấy trong passage (bị thiếu), hoặc có thể tìm thấy nhưng lại nằm ở một chỗ khác không liên quan đến câu chính thì câu đó chắc chắn là Not Given.

2. Bài đọc 'starting somewhere new' - Australian culture and culture shock

Hãy luyện tập 2 dạng câu hỏi trên bằng cách làm thử bài đọc dưới đây để hiểu rõ hơn về cách làm nhé.

Australian culture and culture shock

Sometimes work, study or an sense of adventure take us out of our familiar surroundings to go and live in a different culture. The experience can be difficult, even shocking.

Almost everyone who studies, lives or works abroad has problems adjusting to a new culture. This response is commonly referred to as 'culture shock'. Culture shock can be defined as 'the physical and emotional discomfort a person experiences when entering a culture different from their own' (Weaver, 1993).

For people moving to Australia, Price (2001) has identified certain values which may give rise to culture shock. Firstly, he argues that Australians place a high value on independence and personal choice. This means that a teacher or course tutor will not tell students what to do, but will give them a number of options and suggest they work out which one is the best in their circumstances. It also means that they are expected to take action if something goes wrong and seek out resources and support for themselves.

Australians are also prepared to accept a range of opinions rather than believing there is one truth. This means that in an educational setting, students will be expected to form their own opinions and defend the reasons for that point of view and the evidence for it.

Price also comments that Australians are uncomfortable with differences in status and hence idealise the idea of treating everyone equally. An illustration of this is that most adult Australians call each other by their first names. This concern with equality means that Australians are uncomfortable taking anything too seriously and are even ready to joke about themselves.

Australians believe that life should have a balance between work and leisure time. As a consequence, some students may be critical of others who they perceive as doing nothing but study.

Australian notions of privacy mean that areas such as financial matters, appearance and relationships are only discussed with close friends. While people may volunteer such information, they may resent someone actually asking them unless the friendship is firmly established. Even then, it is considered very impolite to ask someone what they earn. With older people, it is also rude to ask how old they are, why they are not married or why they do not have children. It is also impolite to ask people how much they have paid for something, unless there is a very good reason for asking.

Kohls (1996) describes culture shock as a process of change marked by four basic stages. During the first stage, the new arrival is excited to be in a new place, so this is often referred to as the "honeymoon" stage. Like a tourist, they are intrigued by all the new sights and sounds, new smells and tastes of their surroundings. They may have some problems, but usually they accept them as just part of the novelty. At this point, it is the similarities that stand out, and it seems to the newcomer that people everywhere and their way of life are very much alike. This period of euphoria may last from a couple of weeks to a month, but the letdown is inevitable.

During the second stage, known as the 'rejection' stage, the newcomer starts to experience difficulties due to the differences between the new culture and the way they were accustomed to living. The initial enthusiasm turns into irritation, frustration, anger and depression, and these feelings may have the effect of people rejecting the new culture so that they notice only the things that cause them trouble, which they then complain about. In addition, they may feel homesick, bored, withdrawn and irritable during this period as well.

Fortunately, most people gradually learn to adapt to the new culture and move on to the third stage, known as 'adjustment and reorientation'. During this stage a transition occurs to a new optimistic attitude. As the newcomer begins to understand more of the new culture, they are able to interpret some of the subtle cultural clues which passed by unnoticed earlier. Now things make more sense and the culture seems more familiar. As a result, they begin to develop problem-solving skills, and feelings of disorientation and anxiety no longer affect them.

In Kohls's model, in the fourth stage, newcomers undergo a process of adaptation. They have settled into the new culture, and this results in a feeling of direction and self-confidence. They have accepted the new food, drinks, habits and customs and may even find themselves enjoying some of the very customs that bothered them so much previously. In addition, they realise that the new culture has good and bad things to offer and that no way is really better than another, just different.

Questions 1-6

Do the following statements agree with the information given in the reading passage?

Write

TRUE            if the statement agrees with the information

FALSE           if the statement contradicts the information

NOT GIVEN    if there is no information on this

1. ………………… Australian teachers will suggest alternatives to students rather than offer one solution.

2. ………………… In Australia, teachers will show interest in students’ personal circumstances.

3. ………………… Australians use people’s first names so that everyone feels their status is similar.

4. ………………… Students who study all the time may receive positive comments from their colleagues.

5. ………………… It is acceptable to discuss financial issues with people you do not know well.

6. ………………… Younger Australians tend to be friendlier than older Australians.

Questions 7-13

Complete the table below.

Choose NO MORE THAN TWO WORDS from the passage for each answer.

THE STAGES OF CULTURE SHOCK

 

Name

Newcomers' reaction to problems

Stage 1

7. ………………… 

They notice the 8. …………………  between different nationalities and cultures.

They may experience this stage for up to 9. ………………… 

Stage 2

Rejection

They reject the new culture and lose the 10. …………………  they had at the beginning.

Stage 3

Adjustment 

and reorientation

They can understand some 11. …………………  which they had not reviously observed.

They learn 12. …………………  for dealing with difficulties.

Stage 4

13. ………………… 

They enjoy some of the customs that annoyed them before.

ĐÁP ÁN

1. TRUE

2. NOT GIVEN

3. TRUE

4. FALSE

5. FALSE

6. NOT GIVEN

7. Honeymoon

8. similarities

9. one month

10. enthusiasm

11. clues

12. skills

13. adaptation

Như vậy, IELTS LangGo đã cùng bạn giải bài tập Australian culture and culture shock trong IELTS Reading. Chúc bạn rút ra được những kiến thức bổ ích trong bài viết này. 

Sưu tầm và tổng hợp

Rinh lì xì mừng xuân lên tới 13.000.000Đ tại IELTS LangGo - chỉ trong tháng 2/2024
Hơn 15.000 học viên đã thành công đạt/vượt band điểm IELTS mục tiêu tại LangGo. Hãy là người tiếp theo cán đích 7.5+ IELTS với ưu đãi CHƯA TỪNG CÓ trong tháng 2!
  • CAM KẾT ĐẦU RA theo kết quả thi thật 
  • Học bổ trợ 1:1 với giảng viên đứng lớp
  • 4 buổi bổ trợ Speaking/tháng
  • Tăng band chỉ sau 1,5 - 2,5 tháng
  • Hỗ trợ đăng ký thi thật tại BC, IDP

Đăng ký tư vấn MIỄN PHÍ
Nhận ƯU ĐÃI lên tới 10.000.000đ