Luyện thi IELTS cho người mới bắt đầu, cam kết đầu ra - IELTS LangGo ×

Luyện tập reading 5-6.5: Making money, spending money

Nội dung [Hiện]

Bài đọc mà IELTS LangGo mang đến cho bạn hôm nay sẽ giúp bạn hiểu rõ hơn về những hành động, những thói quen khi đi siêu thị mà chúng ta thường có. Quan trọng là có thể luyện tập được 2 dạng đề rất hay trong phần thi Reading.

Trước khi làm bài đọc hãy chú ý một số điều quan trọng khi làm dạng câu hỏi True, False, Not given và Flow-chart completion trong bài thi IELTS Reading nhé!

1. Một số lưu ý về dạng bài đọc sẽ xuất hiện

* True, False, Not given:

- Luôn đọc chỉ dẫn cẩn thận.

- Đọc tất cả các câu hỏi cẩn thận, cố gắng hiểu ý toàn câu thay vì tìm keywords. Để ý những từ quan trọng như some hoặc always.

- Cố gắng nghĩ đến nhữn từ đồng nghĩa - synonyms ở trong bài văn. Điều này sẽ giúp bạn xác định được phần chính xác chứa đáp án.

- Nối câu trả lời với phần chứa thông tin trong bài văn.

- Tập trung vào câu hỏi 1 lần nữa và đọc phần chứa thông tin để xác định đáp án. Nhớ rằng ý nghĩa cần đúng chính xác với thông tin trong bài.

- Gạch chân từ chứa thông tin để giúp bạn chọn đáp án. Việc này cũng giúp cho việc kiểm tra lại được dễ dàng hơn.

- Nếu không tìm thấy thông tin, đánh dấu là ‘not given’và sang câu tiếp theo.

- Nếu bạn không thực sự chắc câu trả lời hoặc không tìm thấy câu trả lời, đánh dấu là ‘not given’.

* Flow-chart completion:

- Đọc yêu cầu đề bài và gạch chân: Phần này chính là phần số lượng từ giới hạn mà đề bài cho.

- Chú ý số lượng từ hạn định của đề bài để có thể điền chính xác nhất, nếu điền quá số từ thì cũng không được tính điểm.

- So sánh giữa câu hỏi và câu chứa thông tin xem có đúng nghĩa với nhau không.

- Từ cần điền đọc vào có phù hợp về grammar, ngữ nghĩa, từ vựng trong biểu đồ không.

- Đáp án đó có phải là từ trong bài đọc không hay là do mình chế ra, nếu chế ra thì 100% sai rồi khỏi cần check.

- Có đúng với giới hạn từ không. Có đúng với spelling không.

- Đọc bài và tìm keywords, thông tin phù hợp để chọn đáp án. Trong lúc đọc bài chú ý tìm keywords, nếu tìm thấy keywords mà mình nghi ngờ có trong 1 đoạn text nào đó mình sẽ phải quay lại câu hỏi để check lại thông tin câu hỏi xem có phải đúng cái đoạn mà mình cần điền đó không, sau đó nếu đúng rồi thì mới đọc kĩ lại để tìm ra câu trả lời.

- Tìm từ phù hợp trong đoạn văn và điền vào chỗ trống trong biểu đồ, không biến đổi từ trong đoạn văn để phù hợp với ô trống, nếu phải biến đổi dạng từ của từ đó thì chứng tỏ từ đó không phải từ cần điền vào ô trống trong biểu đồ.

Sau khi đã hiểu về 2 dạng bài trên, các bạn hãy thực hành ngay với bài đọc bên dưới để nắm được cách làm bài nhé!

2. Luyện tập IELTS Reading topic Making money, spending money

Reading Passage:

The way the brain buys

Supermarkets take great care over the way the goods they sell are arranged. This is because they know a lot about how to persuade people to buy things.

When you enter a supermarket, it takes some time for the mind to get into a shopping mode. This is why the area immediately inside the entrance of a supermarket is known as the ‘decompression zone’. People need to slow down and take stock of the surroundings, even if they are regulars. Supermarkets do not expect to sell much here, so it tends to be used more for promotion. So the large items piled up here are designed to suggest that there are bargains further inside the store, and shoppers are not necessarily expected to buy them. Walmart, the world’s biggest retailer, famously employs ‘greeters’ at the entrance to its stores. A friendly welcome is said to cut shoplifting. It is harder to steal from nice people.

Immediately to the left in many supermarkets is a ‘chill zone’, where customers can enjoy browsing magazines, books and DVDs. This is intended to tempt unplanned purchases and slow customers down. But people who just want to do their shopping quickly will keep walking ahead, and the first thing they come to is the fresh fruit and vegetables section. However, for shoppers, this makes no sense. Fruit and vegetables can be easily damaged, so they should be bought at the end, not the beginning, of a shopping trip. But psychology is at work here: selecting these items makes people feel good, so they feel less guilty about reaching for less healthy food later on.

Shoppers already know that everyday items, like milk, arc invariably placed towards the back of a store to provide more opportunity to tempt customers to buy things which are not on their shopping list. This is why pharmacies are also generally at the back. But supermarkets know shoppers know this, so they use other tricks, like placing popular items halfway along a section so that people have to walk all along the aisle looking for them. The idea is to boost ‘dwell time’: the length of time people spend in a store.

Having walked to the end of the fruit-and-vegetable aisle, shoppers arrive at counters of prepared food, the fishmonger, the butcher and the deli. Then there is the in-store bakery, which can be smelt before it is seen. Even small supermarkets now use in-store bakeries. Mostly these bake pre-prepared items and frozen ingredients which have been delivered to the supermarket previously, and their numbers have increased, even though central bakeries that deliver to a number of stores are much more efficient. They do it for the smell of freshly baked bread, which arouses people’s appetites and thus encourages them to purchase not just bread but also other food, including ready meals.

Retailers and producers talk a lot about the ‘moment of truth’. This is not a philosophical idea, but the point when people standing in the aisle decide to buy something and reach to get it. At the instant coffee section, for example, branded products from the big producers are arranged at eye level while cheaper ones are lower down, along with the supermarket’s own label products.

But shelf positioning is fiercely fought over, not just by those trying to sell goods, but also by those arguing over how best to manipulate shoppers. While many stores reckon eye level is the top spot, some think a little higher is better. Others think goods displayed at the end of aisles sell the most because they have the greatest visibility. To be on the right-hand side of an eye-level selection is often considered the very best place, because most people are right-handed and most people’s eyes drift rightwards. Some supermarkets reserve that for their most expensive own-label goods.

Scott Bearse, a retail expert with Deloitte Consulting in Boston, Massachusetts, has led projects observing and questioning tens of thousands of customers about how they feel about shopping. People say they leave shops empty- handed more often because they are ‘unable to decide’ than because prices are too high, says Mr Bearse. Getting customers to try something is one of the best ways of getting them to buy, adds Mr Bearse. Deloitte found that customers who use fitting rooms in order to try on clothes buy the product they are considering at a rate of 8j% compared with 58% for those that do not do so.

Often a customer struggling to decide which of two items is best ends up not buying either. In order to avoid a situation where a customer decides not to buy either product, a third ‘decoy’ item, which is not quite as good as the other two, is placed beside them to make the choice easier and more pleasurable. Happier customers are more likely to buy.

Adapted from The Economis

Questions 1-3: Complete the flowchart below

Choose NO MORE THAN TWO WORDS from the passage for each answer.

Bài tập Flowchart IELTS Reading

Questions 4-9: Do the following statements agree with the information given in the reading passage?

Write

TRUE if the statement agrees with the information

FALSE if the statement contradicts the information

NOT GIVEN if there is no information on this

Do the following statements agree with the information given in the reading passage?

4. The ‘greeters’ at Walmart increase sales.

5. People feel better about their shopping if they buy fruit and vegetables before they buy other food.

6. In-store bakeries produce a wider range of products than central bakeries.

7. Supermarkets find right-handed people easier to persuade than left-handed people.

8. The most frequent reason for leaving shops without buying something is price.

9. ‘Decoy’ items are products which the store expects customers to choose.

ĐÁP ÁN

1. frozen ingredients

2. appetites

3. ready meals

4. NOT GIVEN

5. TRUE

6. NOT GIVEN

7. NOT GIVEN

8. FALSE

9. FALSE

Sưu tầm và tổng hợp

Rinh lì xì mừng xuân lên tới 13.000.000Đ tại IELTS LangGo - chỉ trong tháng 2/2024
Hơn 15.000 học viên đã thành công đạt/vượt band điểm IELTS mục tiêu tại LangGo. Hãy là người tiếp theo cán đích 7.5+ IELTS với ưu đãi CHƯA TỪNG CÓ trong tháng 2!
  • CAM KẾT ĐẦU RA theo kết quả thi thật 
  • Học bổ trợ 1:1 với giảng viên đứng lớp
  • 4 buổi bổ trợ Speaking/tháng
  • Tăng band chỉ sau 1,5 - 2,5 tháng
  • Hỗ trợ đăng ký thi thật tại BC, IDP

Đăng ký tư vấn MIỄN PHÍ
Nhận ƯU ĐÃI lên tới 10.000.000đ